betalend akoestisch advies

Betalend akoestisch advies



Ik maak een onderscheid tussen kosteloos akoestisch advies dat de verkoop van akoestische ontkoppelingsmaterialen ondersteunt en betalend akoestisch advies.


Het beantwoorden van technische vragen over de ontkoppelingsmaterialen die ik verkoop en advies bij het ontwerp van geluidsisolerende voorzetwanden, ontkoppelde plafonds en zwevende dekvloeren op basis van die ontkoppelingsmaterialen behoort tot het kosteloze akoestisch advies.

Alle advies dat niet onder kosteloos akoestisch advies valt is betalend akoestisch advies.



Voorbeelden


  • het uitwerken van  geluidsisolatieoplossingen die aan uw specifieke situatie zijn aangepast
    • met welke geluidstransmissiewegen moeten we rekening houden
    • welke materialen zijn het best geschikt
    • welke plaatsingstechnieken zijn het best geschikt
    • wat is de logische volgorde van de ingrepen



  • een analyse van technische fiches van niet door mij verkochte producten


  • advies over offertes die je ontving van aannemers voor akoestische werkzaamheden


  • alles wat met ruimteakoestiek te maken heeft


  • alles wat met het isoleren van straatlawaai te maken heeft





Advies kan zowel telefonisch als face to face zijn. Schriftelijk akoestisch advies bied ik niet meer aan.

Ik merk vrijwel dagelijks dat particuliere klanten huiverig zijn om te betalen voor advies terwijl ikzelf het de normaalste zaak van de wereld vind dat ik een factuur krijg voor de gepresteerde tijd van mijn boekhouder als ik hem of één van zijn medewerkers per mail of telefonisch een vraag stel.


Professionele klanten gaan veel minder snel in discussie als advies betalend is.


Sommige mensen verwachten dat advies altijd gratis hoort te zijn. Een typisch begin van telefoongesprekken met die mensen begint met "ik bel voor een inlichtingske". Als ik hun verhaal onderbreek om te melden dat ik ze best wil helpen op voorwaarde dat zijn mijn tijd & expertise vergoeden dan kantelt de toon van het gesprek want het is toch ongehoord dat ze moeten betalen voor een inlichtingske.


De overheid subsidieert mij niet, au contraire zelfs, om mijn kosten te betalen en mezelf op het eind van de maand nog iets uit te keren kan ik onmogelijk 8 uur per dag gratis advies geven.


Alle begrip voor wie niet voor advies wenst te betalen als het begrip maar wederzijds is en er geen ongemakkelijke verderzetting van het gesprek volgt als ik meld dat ik geen tijd kan steken in het gratis beantwoorden van vragen. 




Evalueer altijd de kosten en de baten


Goed advies kost geld, slecht advies een fortuin is echt geen cliché.


De advieskosten zijn meteen gekend maar de baten niet.


Geluidsisolerende ingrepen kosten best wat geld. Ik heb mijn eigen woning akoestisch gerenoveerd en alhoewel ik behalve het plamuren alles zelf gedaan heb en de materialen aan inkoopprijs heb heeft het toch een serieuze som geld gekost.


Als je dan veel geld investeert in geluidsisolerende ingrepen maar het resultaat voldoet niet aan je verwachtingen dan was een paar honderd Euro advieskosten slechts een fractie van de aannemersfactuur.


Beschikbare gratis informatie


Ik raad iedereen aan aan eerst zelf proberen om het probleem te analyseren en een oplossing uit te werken. Het internet beidt gigantische hoeveelheden gratis informatie.


Op deze site staan er pagina's waar ik dagen aan gewerkt heb met berekeningen die de effectiviteit van deze of gene ingreep aantonen. Op de pagina's voor de Doe-Het-Zelvers staan er linken naar de fabrikanten van onder andere de materialen de materialen die we zelf gebruikten toen geluidisolatiedokter nog hoofdzakelijk een aannemersbedrijf was.


Bouwakoestiek is complex en sommige woningen stellen dermate grote technische uitdagingen waardoor gespecialiseerde kennis nodig is dat gratis informatie je vaker niet dan wel kan bieden.




AI


ChatGPT en consoorten zullen alles beantwoorden wat je er naar gooit. Maar de betrouwbaarheid stelde mij toch eerder teleur (ook al hadden ze vaak een deel van de info van mijn pagina's gehaald/gestolen).


De kwaliteit van de antwoorden op akoestisch vragen varieert in de testen die ik deed sterk in functie van de complexiteit van de gestelde vraag.


Als ik soms zou moeten uitschrijven hoe ik van bronanalyse, analyse van het gebouw tot een oplossing kom dan krijg je een serieuze als dit/dan dat boomstructuur. Voor zover ik kan nagaan is dat nog iets te complex voor de chatbots die je niet per sé het juiste maar een plausibel antwoord geven.


Chatbots worden met de dag performanter. AI tools kunnen wel een tekst maken op basis van feite, de antwoorden die ze genereren klinken overtuigend maar naar mijn ervaring durven ze nog te kort schieten wat causaal denken betreft. Het als dit/dan dat is altijd complex.


Voor een antwoord op rechttoe rechtaan vragen wel geschikt.




Fora


Ikzelf ben daar niet echt een grote fan van maar wellicht kun je via fora nuttige antwoorden krijgen op vragen die je aan een brede, soms erg actieve community kunt stellen.


Omdat er best wat mensen met vragen via fora* bij me terechtkomen heb ik een paar keer antwoorden gegeven gegeeven op die fora en reacties gekregen van echte akoestische specialisten waardoor ik zeg "bekijk het maar op jullie fora".


* vragen over geluidsisolatie vooral via "reddit/klussers"

* vragen m.b.t. trillingsdempers voor warmtepompen via "Gathering of Tweakers"




Gratis overheidsdiensten


Die zijn er in Vlaanderen of in Vlaamse steden bij mijn weten niet. In Brussel voorziet Homegrade wel gratis akoestisch advies voor de Brusselaars.

Ik begrijp dat sommige akoestische problemen mensen letterlijk wakker kunnen houden en ik wil steeds mijn best doen om iedereen te helpen maar geluidsisolatiedokter is geen hobby maar mijn broodwinning.


Het moet met andere woorden een economisch rendabele activiteit zijn. 


Door het ontwerpen van oplossing op basis van vragenlijsten te organiseren kan ik het advies verlenen ergens wat standaardiseren zodat het toch mogelijk is om een kosteloos advies aan te bieden.

Telefonisch advies vanaf 40 € (20 minuten - incl. BTW)



  • beantwoorden vragen over geluidsisolatie & ruimteakoestiek
  • het beoordelen van
    • technische fiches
    • offertes
    • voorgestelde oplossingen van aannemers of architecten



7,55 € per bijkomende tijdseenheid van 5 minuten

Face to face advies

akoestisch consult in Oostende



  • duur maximaal 1,5 uur


  • prijs 200 €
    • prijs incl. BTW 





akoestisch consult op locatie



  • duur maximaal 1,5 uur


  • prijs 300
    • verplaatsingskosten eerste 100 km (heen & terug) inbegrepen in het forfait
    • resterend aantal km aan 0.75 €/km
    • prijs incl. BTW 

Voorbeeld


Iemand stuurt met een mail "Wij hebben een warmtepomp en die houdt ons zoontje wakker. kunt u dit oplossen?".


Als het de als geluid afstralende trillingen zijn die het kind wakker houden dan kunnen we dit met een 120 tot 140 € oplossen. Voor dat geld krijg je 4 veren toegestuurd en een rekennota die de effectiviteit van de oplossing aantoon. Voorwaarde is wel dat je de vragenlijst voor me invult.


Het mag duidelijk zijn dat voor een (nog niet zekere) omzet van ruwweg 130 € omzet voor 4 veren waar er netto een pak minder van overschiet* ik naast de tijd die ik in de opmaak van een rekennota investeer ik niet nog eens een uur kan besteden aan het zoeken naar technische documenten waar ik de inputdata terug kan vinden die ik nog heb om die potentiële klant de juiste oplossing voor te stellen. Dat is informatie die ik overzichtelijk kan terugvinden in de antwoorden op de vragenlijst. De potentiële klant moet dan zelf wat moeite doen om de technische fiche op te sporen,  er vervolgens de gevraagde info uithalen en de relevante documenten doorsturen.


*21% BTW, aankoop kartonnen doos, kosten Bpost, aankoop veren, administratieve kosten, overhead kosten en sociale lasten



Zou ik nog alle tijd die ik in het opzoeken van de nodige informatie kunnen doorrekenen in de verkoopsprijs van de veren dan wringt het bij mij ergens dat het dan de klanten die veren bij mij aankopen zijn die de tijd die ik in het gratis advies/opzoekingswerk investeer van zij die niets kochten betalen.


De harde economische realiteit is echter dat de tijd die in adviesverlening/opzoekingwerk kruipt zelden tot nooit doorgerekend kan worden.


Ik verkoop nu gelukkig nog redelijk unieke nicheproducten die je niet op de Amazons en Temus van deze wereld ziet staan. Wel vind je op die sites Chinese veren tegen prijzen waarvan ik denk "hoe is het in godsnaam mogelijk voor die prijs?". Maar wat ben je met een spotgoedkope Chinese veer waarvan het kwaliteitsniveau niet duidelijk is en je niet weet of het wel de juiste veer is voor jouw toestel?


Ook bij mij leidt helaas niet elke rekennota/offerte tot een order, maar als het offertes van enkele duizenden Euro zijn dan is het rendabel als je kosteloos advies geeft en er toch maar 1 op de 5 offertes in een order resulteert. Als het om offertes van slechts 100 € gaat dan is dat economisch niet leefbaar.


Het wereldwijdeweb is onverbiddelijk, als een ander hetzelfde of iets dat er goed op lijkt goedkoper aanbiedt dan zijn die grote spelers dankzij hun enorme marketingbudgetten maar een muisklik van een order verwijderd zonder ook maar een minuut in adviesverlening te investeren.